#_ارتباط_و_انس_با_امام زمان(عج)_9

انس از راه دل و دوست داشتن ائمه(ع)به خصوص امام زمان (عج) از سفارشات اکید پیامبر(ص)است.
خداوند متعال در قرآن می فرماید: 

من یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ .

کسی که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده.《1》

❤️ و بر طبق آیه مودت:

.ِ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَىٰ .
 بگو: من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست‌داشتن نزدیکانم [= اهل بیتم‌]؛《2》

پیامبر(ص) به دستور خدا مامور شد که
دوست داشتن❤️ اهل بیتش را مزد رسالتخود قرار دهد،و اگر هر کدام ما از این دستور پیروی کنیم برطبق آیه 80 سوره نساء از خداوند پیروی کرده ایم.

در میان انبیای الهی هیچکدام در برابرابلاغ رسالتشان اجری طلب نکردند و همه گفتند اجر ما بر خداوند است:

ومَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ الْعَالَمِینَ

من برای این دعوت، هیچ مزدی از شما نمی‌طلبم؛ اجر من تنها بر پروردگار عالمیان است!《3》

به راستی هدف پیامبر(ص)  از این درخواست چه بود❓که اطاعت آن
با اطاعت خداوند برابری می کند❓

آیا این مزد رسالت برای خود رسول(ص)
و اهل بیتش سودی داشت❓یا اینکه
پیامبر(ص) هدف دیگری را دنبال می کرد و مزدش را بر اساس مصلحت امتش
درخواست کرد❓

برای پاسخ به این سوالات به بررسی آیه مودت میپردازیم:

معنای مودت :لغت نویسان بر این نکته تصریح کرده اند که مودت از ماده (ود )به معنای محبت داشتن نسبت به چیزی
است . 《4》 

‍‍‍ معنای ذی القربی : قربی در اصل مصدر،و از ریشه (قرب) و به معنای نزدیکی است.《5》

مصداق قربی : مهمترین پرسش در آیه مودت این است که مصداق (القربی)
چه کسانی هستند❓

روایات در مورد مصادیق آیه مودت: 
دانشمندان شیعه به بسیاری از روایات اهل بیت(ع) استدلال کرده اند و روایات
زیادی را نیز از منابع تفسیری  و حدیثی
اهل سنت گرد آورده اند که همه آنها آیه 
مودت را در شان اهل بیت(ع) دانسته انددر این جا به ذکر دو نمونه از روایات
(شیعه و سنی ) در مورد آیه مودت بسنده می کنیم.
 
‍‍‍ 1-اهل بیت مصداق آیه مودت :
از امام سجاد (ع) راجع به آیه مودت 
سوال شد، حضرت در این باره فرمود:

هی قرابتنا اهل البیت من محمد(ص)《6》


2- اصحاب کساء مصداق آیه مودت:
امام صادق(ع) در این باره فرمود :
این آیه در شان ما اهل بیت ،اصحاب
کساء نازل شد.《7》
گفتنی است که این روایات با یکدیگر سازگار بوده و هیچ تناقضی با هم ندارند .چرا که در روایات دسته نخست،
 اهل بیت پیامبر(ص) با همین عنوان کلی ،مصادیق ذی القربی یاد شده اند
ودر روایات دسته دوم با روشن کردن
مصادیق آن عنوان کلی،یعنی ائمه اطهار
(ع) به اضافه حضرت فاطمه (س) مقصود و مصادیق واقعی آن تبیین می شود.

#_ادامه دارد


____________________
1⃣ سوره نساء /آیه80
2⃣سوره شوری/آیه23
3⃣سوره شعرا/آیه 109
4⃣ابن منظور/لسان العرب، ذیل ماده
    《ود》
5⃣ابن منظور/لسان العرب، ذیل ماده 
    《قرب》
6⃣ فرات الکوفی،ابی القاسم فرات بن
      ابراهیم،ص 392
7⃣ حاکم حسکانی،عبدالله بن احمد،  
    شواهدالتنزیل،ج2،ص 213


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها