#_ارتباط_و_انس_با_امام زمان(عج)_8

تعریف ایمان :ایمان عبارت است از جایگیرشدن اعتقاد در قلب.❤️
  
این کلمه از ریشه (ء م ن) گرفته شده، انگار شخص با ایمان،به کسی که به درستی و پاکی وی اعتقاد پیدا کرده،امنیت می دهد. یعنی آنچنان دلگرمی واطمینان می دهد که هرگز در اعتقاد خودش دچار شک و تردید نمی گردد.
چون آفت اعتقاد شک و تردید است.

ایمان غیر از علم و ادراک :
باید دانست که ایمان با استدلالهای علمی
و فلسفی و مانند اینها متفاوت است و به نوعی از باور قلبی اطلاق می شود که تا عمق جان آدمی نفوذ میکند به طوری که
غیر قابل خدشه است.

امام خمینی (ره) در بیان مغایرت ایمان باعلم می فرماید: بدان که ایمان غیر از علم و ادراک است زیرا که علم و ادراک
حظ (بهره ) عقل است و ایمان حظ قلب است. انسان به مجرد اینکه علم پیدا کند
به خدا ، ملائکه ، و روز قیامت ، او را نمی توان مومن حساب کرد! چنان که ابلیس(شیطان) ‍♂  تمام این امور را علماً و ادراکاً می دانست و حق تعالی او راکافر خواند:َ أَبَىٰ وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ

. ابلیس سر باز زد، و تکبر ورزید، (و به خاطر نافرمانی و تکبرش) از کافران شد.《1》

آیت الله جوادی آملی نیز در این  خصوص می فرماید: گاهی انسان به چیزی عالِم است ولی به آن مومن نیست یعنی
اعتقاد علمی باید با جان وقلب انسان معتقد و عالم ،عجین شود و در اوصاف نفسانی و اعمال بدنی او جلوه کند.
عقیده علمی که قضیه ذهنی و معقول است،تا با جان عالِم ،گره نخورد ایمان نیست.《2》
 
شهید مطهری در تعریف ایمان می فرماید: ایمان یعنی اعتقاد و گرایش، ایمان یعنی مجذوب شدن به یک فکر
و پذیرفتن یک فکر.

مجذوب شدن به یک فکر دو رکن دارد:

یک رکنش جنبه علمی مطلب است که فکر و عقل انسان میپذیرد.

یک رکن دیگر جنبه احساساتی آن است که دل انسان گرایش داشته باشد.《3》

بنابراین می توان به این جمع بندی رسید که ایمان از دو بخش؛
 معرفت (شناخت)به یک حقیقت متعال و دل دادن به آن حقیقت تشکیل می شود.


اکنون که مقدمات ایمان و مقدمات رسیدن به آن را شناختیم، این مطلب به روشنی فهمیده می شود که برای مهدی باور بودن و ارتباط با ایشان تنها شناخت آن حضرت و امور مربوط به ایشان کفایت نمی کند.
کسی به حجت زمان ایمان دارد که پس از کسب معرفت (ظاهری و باطنی) از راه دل با مولا و مقتدای خود انس بگیرد.《4》

انس از راه دل و دوست داشتن ائمه (ع) به خصوص امام زمان (عج) از سفارشات اکید پیامبر(ص)است.

#_ادامه دارد.

_____________
1️⃣ (سوره بقره /آیه 34)
(شرح جنود عقل و جهل/ص87_97/با تلخیص)
2️⃣ جوادی آملی/تفسیر تسنیم/ج2/ص156
3️⃣ شهید مرتضی مطهری/جهاد/ص 77
4️⃣ در انتظار ققنوس/ص270


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها